Woensdagavond 18 december 2002 werd in Heusden (gemeente Heusden) de Messiah van G.F. Handel op fantastische wijze ten gehore gebracht. Onder de muzikale leiding van Marc Versteeg gaven de volgende uitvoerenden acte de presence:
Koor | Vocaal Ensemble Markant | Solisten | Helena Wiklund - sopraan |
Wilke te Brummelstroete - alt | |||
Orkest | Musica Ducis brabantiae | Robert Getchell - tenor | |
Bas Ramselaar - bas |
Getuige onderstaande recensie uit het Brabants Dagblad mogen we wederom van een zeer geslaagd evenement spreken.
Een sprankelende 'Messiah' propvol met klatergoud
Door Mark van de Voort
Vrijdag 20 december 2002 - The Messiah van Handel. Een feestelijkere start van de kerstdagen is amper voor te stellen. The Messiah leent zich maar al te gemakkelijk voor uitbundigheid, luidkeelse jubelzang en orkestrale bombast. Maar dat er achter Handels kerstklassieker ook een fijnbesnaarde compositie schuilgaat, bewezen Vocaal Ensemble Markant en Musica Ducis Brabantiae afgelopen woensdag.
Dirigent Marc Versteeg heeft zijn instrumentale ensemble compact gehouden. Een consequente aanpak die zorgt voor een authentiek, sprankelend klankbeeld. Het klatergoud van het kistorgel, de klavecimbel en de theorbe (grote luit) vormt het kloppend hart van de groep. Daaromheen weven de strijkers hun bezwerende klankpatronen. Dirigent Versteeg houdt deze Messiah luchtig en speels, nergens klinkt het werk log. Musica Ducis Brabantiae levert een echte topprestatie.
Eenzelfde flair en gedrevenheid straalt Vocaal Ensemble Markant uit. Alle versieringen, herhalingen en variaties komen goed uit de bus. Ensemble en koor overstemmen elkaar niet, ze houden elkaar mooi in balans. Er is zelfs nog ruimte over voor een duet tussen theorbe en koor. Ronduit prachtig is het slotakkoord. Een door Versteeg zorgvuldig opgebouwd 'Amen' met een zinderende spanningsboog. Zo zelfbewust als koor en ensemble optreden, zo timide operen enkele solisten. Alt Wilke te Brummelstroete klinkt wat klaaglijk en plichtmatig, en tenor Robert Getchell heeft een zuivere stem maar is veel te bescheiden. Heel anders is dat bij de bas Bas Ramselaar. Met een levendige mimiek en krachtige dictie overtuigt Ramselaar keer op keer. Een woord als 'Darkness' klinkt bij hem echt duister. Ook sopraan Helena Wiklund beklimt de toppen van haar stembanden om expressie te geven aan haar teksten. Niet altijd even zuiver maar wel vol uitdrukkingskracht.
De sublieme prestatie van het koor en ensemble blijft echter recht overeind. The Messiah van Handel betekent een lange zit. Maar bij deze uitvoering merk je daar weinig van. Versteeg en zijn gezelschap wandelen vol toewijding door het werk. Een muzikale tocht die nog uren had mogen duren.
The Messiah, van G.F. Handel door Vocaal Ensemble Markant + Musica Ducis Brabantiae en solisten, olv. Marc Versteeg, Grote Kerk Heusden, gehoord 18 dec.