Onze site maakt gebruik van cookies. Daarmee kunnen we het gebruik van de website analyseren.

Indien u de instelling van uw browser niet wijzigt gaat u akkoord met het gebruik van cookies door onze website. Lees meer...

Akkoord
-->

Het zevende jaar op rij wordt gekenmerkt door de eerste uitvoeringen van de Matthäus Passion van Johann Sebastiaan Bach onder leiding van Bernhard Touwen. De opmaat tot de nieuwe samenwerking tussen het Vocaal Ensemble Markant en haar nieuwe dirigent was reeds hoorbaar tijdens ons Kerstconcert (december 2007). Een prachtig "debuut" waarin koor, orkest en solisten erin slagen de compositie als een evenwichtig geheel te presenteren.

Koren Vocaal Ensemble Markant Solisten Rodrigo del Pozo - evangelist
  Maasstedelijk Jongenskoor   Ivan Geissler - Christus
      Judith van Wanroij - sopraan / aria's
Orkest Concerto Brabant   Wilke te Brummelstroete - alt / aria's
      Peter Gijsbertsen - tenor / aria's
      Martijn Cornet - bas / aria's

Van een bezoeker uit Engeland!....

I had to drop you a note of appreciation for Good Friday's experience.

Two years ago I had the privilege of hearing Bach's St Matthew Passion in his own church, the Thomaskirche at Leipzig. That was given by the Thomanerchor and the Leipzig Gewandhaus Orchestra. I am no expert in comparing performances, but the St Catharine's one at Heusden one seemed to me to be just as good as was Leipzig. The performance combined great accuracy and lots of power and feeling. The Christus was especially good. The work was as moving as Bach would have intended it to be. 'Bach preekt door de musiek'.

It was worthwhile to cross the North Sea just to hear this performance. The welcome you extended to us was gratifying too.


Nog even iets over de Passie van vandaag. Kennen jullie iemand van de organisatie? Vaak gaan de complimenten uit naar dirigent, solisten, koren en orkesten. Dat is terecht, daarover geen enkel misverstand.

Maar ik vind dat een zéér welverdiend compliment ook wel eens uit mag gaan naar de cameraman. Hij kweet zich van zijn taak op een manier die maar één kwalificatie toestaat: VOOR-TREF-FE-LIJK!Alhoewel ik geen vakman ben, denk ik er als amateur wel een beetje kijk op te hebben hoe moeilijk een dergelijke registratie is. Ik noem maar eens wat:

  • hij moet urenlang staande zijn werk doen (uiterst vermoeiend)
  • met verregaande precisie en attentie zijn hoofd erbij houden
  • in een moeilijke houding: met de linkerhand scherpstellen, met rechts in- en uitzoomen, kromstaand in een oculair kijkend
  • op het juiste moment de juiste persoon in beeld brengen
  • bij voortduring correct anticiperend op wat gaat komen
  • onder wisselende lichtomstandigheden (van fel zonlicht door de kerkramen tot donkerte bij de stortbuien)
  • rustig "pannend" laat hij iedereen tot zijn recht komen

Het doet er niet toe of de man hiervoor professioneel betaald wordt of niet: het is en blijft altijd een bonte verzameling amateurs en beroepsmensen. Hij heeft zijn werk uiterst serieus en vakbekwaam op zich genomen...... ....met verder eveneens de waardering voor de uitvoering als zodanig. Wij komen volgend jaar graag terug.


Brabants Dagblad/Cultuur Zaterdag 22 maart 2008

MATTHÄUS PASSION IN DE STORM ZORGT VOOR SFEER

door Marjolijn Sengers

Buiten gierden wind en regen om de kerk, binnen zong Vocaal Ensemble Markant de passietijd naar haar einde. Een Matthäus Passion op Goede Vrijdag, overdag, in de storm, heeft iets.

De sfeer was goed bij de zevende Markant-uitvoering van deze Passie in de Grote of Catharijnekerk in Heusden.

Meeste indruk maakte de bas Ivan Geissler. Doorleefd, expressief, beheerst, mee-lijdend sprak hij recht tot het hart. Ook Wilke te Brummelstroete, die met vaste stem en muzikaal intelligent wetend wat Bach nodig heeft de mooie altaria’s vorm gaf, stond voor kwaliteit en intensiteit, evenals de royaal zingende jonge bas Martijn Cornet. Tenor Rodrigo del Pozo zong als evangelist met voldoende persoonlijke inbreng om in het geheel duidelijk aanwezig te zijn. De sopraan zette haar partij iets te dik aan; met doorzingen is niets mis, ze zong meer vanuit een romantische opvatting dan vanuit een barokke. En de tenor? Hij deed het goed voor zover mogelijk, die aria’s zijn het ondankbaarst, omdat ze zo onrustig en zo hoog zijn. Concerto Brabant klonk fris en beweeglijk. De blazers waren aan de zware, soms luide kant, de strijkers klonken gaaf en mild. En Markant? Dat zong onder Bernhard Touwen het openings- en slotkoor, maar vooral de vele koralen voortvarend, doortastend, betrouwbaar en zuiver.

Gehoord in de Grote of Catharijnekerk te Heusden op vrijdag 21 maart 2008.