Voor de derde keer is de Stichting Heusden-Vesting Klassiek er in geslaagd de Matthäus Passion van Johann Sebastiaan Bach te organiseren. Wederom is er een indrukwekkend resultaat neergezet. Dirigent Marc Versteeg is er weer in geslaagd om maximale prestaties te halen uit de musici en solisten. De bezetting was alsvolgt:
Koren | Vocaal Ensemble Markant | Solisten | Lenneke Ruiten - sopraan / aria's |
Maasstedelijk Jongenskoor | Wilke te Brummelstroete - alt / aria's | ||
Harry van Berne - evangelist | |||
Orkest | Kamerorkest Musica Ducis brabantiae | Kees-Jan de Koning - Christus | |
Ken Gould - bariton / aria's | |||
Jan van Elsacker - tenor / aria's |
Onderstaande recensie uit het Brabants Dagblad spreekt weer voor zich.
door Geke van de Merwe
Zaterdag 10 april 2004 - Goede solisten, een amateurkoor dat in klankkleur uitblinkt, een puik spelend orkest en een goede balans tussen alles. Dit alles gaf de uitvoering van 'Matthäus Passion' in Heusden gisteren veel diepgang.
De Grote of St.-Catharijnekerk in de vesting was een sfeervolle plaats voor de uitvoering van de 'Matthäus Passion'. Foto Frank Trommelen
De Grote of St.-Catharijnekerk zit vol. Overal videoschermen om geen detail van Bachs 'liturgische opera' te hoeven missen. Kroonluchters, engeltjes die toekijken vanaf het orgelfront en een prima akoestiek. Kortom: veel ingrediënten voor een goede sfeer. Mede het werk van de stichting Heusden Vesting Klassiek. Dirigent Marc Versteeg weet het beste uit de koor- en orkestleden te halen. Hij kiest voor kwieke tempi, soms te kwiek voor de gezongen tekst. Toch gaat hij niet voorbij aan de dramatische zeggingskracht van het lijdensverhaal. Het barokorkest Musica Ducis Brabantiae bespeelt instrumenten zoals uit de tijd van Bach.
Engelenstemmen
Het koraal 'O Mensch, bewein dein Sünde gross' vormt een waardig slot van het eerste deel. Prachtig strak van toon. De engelenstemmen van de jongens en meisjes van het Maasstedelijk Jongenskoor zijn de heldere boventonen. Ook 's middags zingt het vocaal ensemble Markant met kracht en gevoel. Met een afwerking die al die power toch subtiliteit geeft en er meer van maakt dan enkel volume. De solisten doen in kwaliteit nauwelijks voor elkaar onder. Kees Jan de Koning geeft de Christusfiguur met zijn diepe bas veel reliëf. Sopraan Lenneke Ruiten weet met haar prachtig, buigzaam stemgeluid respect af te dwingen. Ook de mezzosopraan Wilke te Brummelstroete geeft veel glans aan de aria's. Bariton Ken Gould, invaller, gaat soms ten onder aan het volume van het orkest. Tenor Jan van Elsacker weet expressief het lijden van Christus uit te drukken. 'Gegrüsset seist du, Jüdenkönig' scandeert het koor. Tenor-evangelist Harry van Berne geeft het publiek het gevoel dat hij persoonlijk getuige van de kruisiging is geweest. Zijn stem klinkt oprecht verontwaardigd, aangedaan. 'Aber Jesus schrie abermal laut und verschied'. De kerk vult zich met een trillende emotie. Die voorduurt tot de laatste klanken van het berustende 'Wir setzen uns mit Tränen nieder.' Daarna een lange, diepe stilte, totdat iedereen weer buiten staat.