Onze site maakt gebruik van cookies. Daarmee kunnen we het gebruik van de website analyseren.

Indien u de instelling van uw browser niet wijzigt gaat u akkoord met het gebruik van cookies door onze website. Lees meer...

Akkoord
-->

Voor de tweede keer is de Stichting Heusden-Vesting Klassiek er in geslaagd de Matthäus Passion van Johann Sebastiaan Bach te organiseren. Met een vergelijkbare bezetting als in 2002 is een nog indrukwekkender resultaat neergezet. Aanpassingen in de instrumentatie (een kistorgel vervangen door een klavecimbel en toevoegen van de theorbe) zijn hier voor een deel debet aan. Dirigent Marc Versteeg is er weer in geslaagd om maximale prestaties te halen uit de musici en solisten. De bezetting was alsvolgt:

Koren Vocaal Ensemble Markant Solisten Hieke Meppelink - sopraan / aria's
  Maasstedelijk Jongenskoor   Wilke te Brummelstroete - alt / aria's
      Bernard Loonen - evangelist
Orkest Kamerorkest Musica Ducis brabantiae   Bas Kuijlenburg - Christus
      Mario Veldpape - bas / aria's
      Jan van Elsacker - tenor / aria's

Onderstaande recensie uit het Brabants Dagblad spreekt voor zich.

De martelgang van de Matthäus
Memorabel drama in Grote Kerk van Heusden-Vesting

Door Nico Koolsbergen

Zaterdag 19 april 2003 - Als je het vaak gehoord hebt, dringt misschien niet meer door hoe erg het is. Een man wordt verraden door een vriend. Ook zijn fans laten hem vallen. Hij wordt gemarteld en daarna wreed vermoord. Dat is het verhaal van de Matthäus Passion. Bij zo'n drama zou je niet moeten zeuren over historische instrumenten of tempi. Er zijn belangrijker zaken aan de orde.

Met die gedachte zal de Bossche dirigent Marc Versteeg hebben gewerkt aan de Matthäus Passion van J S Bach, op Witte Donderdag en Goede Vrijdag in de Grote Kerk in Heusden-Vesting. Musica Ducis brabantiae is een prima orkest, maar geen authentiek barokensemble. Vocaal ensemble Markant presteert goed, maar bestaat wel uit amateurs. De solisten zijn niet onbekend, maar de toppers staan deze weken onder contract bij clubs van grotere faam. Wat doet Marc Versteeg met dit 'materiaal'? Hij realiseert een passie die de luisteraar het ongeluk van de hoofdrolspeler waarlijk laat meebeleven. Evangelist Bernard Loonen draagt met trillende stem voor hoe de held wordt bespuwd en geslagen; hij is hoorbaar verbijsterd. Sopraan Hieke Meppelink vertelt in de aria Blute nur du liebes Herz hoe een ooit onschuldig kind in een verrader veranderde; dat doet haar echt pijn. En als ze samen met alt Wilke te Brummelstroete zingt hoe 'mijn Jezus' gevangen is genomen, dringen zich tranen op. Dit is een memorabele uitvoering. De kerk is het perfecte decor. De galm is niet té, teksten en noten zijn uitstekend te volgen. Het koor legt een sonoor fundament onder een groots drama. Bijna drie uur een hoogst aangrijpende Bach. Authenticiteit van instrumenten en dat soort discussies is onbelangrijk geworden. Want daar gaat het niet om. Maar wel om verraad, leugens, macht, hypocrisie, moord.. En eindeloos verdriet. Dát was er allemaal. Daarmee was deze Matthäus misschien wel de authentiekste die we ooit hebben gehoord.