Onze Vrienden genieten enkele privileges, zoals het bijwonen van de generale repetitie.
Wilt u ook vriend worden? Of wilt u meer weten over ons Vriendenprogramma? Kijkt u dan op de site onder het menu "Vrienden...". 

Onze site maakt gebruik van cookies. Daarmee kunnen we het gebruik van de website analyseren.

Indien u de instelling van uw browser niet wijzigt gaat u akkoord met het gebruik van cookies door onze website. Lees meer...

Akkoord

Het debuut van Bernhard Touwen als nieuwe dirigent van Vocaal Ensemble Markant voor onze stichting vond plaats op zaterdag 22 december 2007. Solisten, koor en orkest hebben wederom een artistiek hoogstaande uitvoering ten gehore gebracht.

Koor Vocaal Ensemble Markant Solisten Ilse Eerens - sopraan
      Wilke te Brummelstroete - alt
Orkest Concerto Brabant   Joshua Ellicott - tenor
      Pierre Mak - bas

24 dec 2007, 03:51 - HEUSDEN - Kerstmuziek moet sfeerverhogend zijn, nostalgisch, een tikkeltje weemoedig en bovenal de geest verheffen.

De klassieke muziekliefhebber heeft het gelukkig voor het uitkiezen: er is een schier onuitputtelijk reservoir aan spirituele muziek. Trage, bedachtzame klanken die de luisteraar in de juiste kerststemming moeten brengen. Voor haar jaarlijkse kerstconcert durfde Vocaal Ensemble Markant het aan om geestelijke muziek uit verschillende muziekperiodes naast elkaar te programmeren. Van Gregoriaans en motetten van Francis Poulenc tot barokmissen van Carl Philipp Bach en Vivaldi.

Intrigerende keuzes dat wel, maar het zorgde uiteindelijk voor een onevenwichtig samengesteld en uitgevoerd concertprogramma.

Markant heeft een turbulent jaar achter de rug. Naast het 25-jarige jubileum vond er op de zo belangrijke dirigentenpost een wisseling van de wacht plaats. Dirigent Marc Versteeg vertrok en Bernhard Touwen heeft nu de touwtjes in handen. Bovendien verliet een aantal vaste Markant-leden het koor.

Het koor zat goed in haar vel, maar aan de uitvoeringen schortte zeker het een en ander. Dirigent en koor moeten op artistiek vlak hun weg nog vinden.

Touwen weet het uiterste uit het koor te halen, door kleine dynamische accenten en een vlotte temporisering. Maar de nadruk in het koor verschuift te vaak naar de schelle vrouwenstemmen. Hun dik aangezette, pregnante klanken zorgen voor een weinig sprankelend totaalgeluid. Een koorklank zonder emotionele pieken. Het alert begeleidende Concerto Brabant speelde wel vol zelfvertrouwen en nam het koor meerdere malen op sleeptouw.

Markant kon zich ook verschuilen achter een indrukwekkende solistencast. Grote emotie vervat in kleine solo's, zoals dat te horen was bij sopraan Ilse Eerens en tenor Joshua Ellicott.

Buitencategorie was onder meer Ilse Eerens' vertolking van Domine Deus, uit Vivaldi's Gloria. Moderne, lenige zangers die in elke stembuiging en noot emotie leggen en een verhaal willen vertellen zonder het meteen op goedkope, dramatische effecten te gooien. Het stugge altgeluid van Yvonne Schiffelers is dan duidelijk van de oude stempel. Hard werken en luidkeels zingen om zogenaamd gevoel op te roepen. Luchtige barokmuziek hoort in ieder geval niet te klinken als een theatrale Verdi-opera.